Pierwsze uruchomienie programu przebiega bez wpisywania loginu i hasła.
Po uruchomieniu programu można w górnym menu Słowniki dodać użytkowników programu oraz nadać im uprawnienia i hasła dostępu.

Kolejnym istotnym krokiem jest wpisanie w opcjach programu wszystkich rejestrów do których mogą być przyporządkowywane dokumenty, uzupełnienie zakresu działania jednostki, sposobów autonumeracji i innych opcji administracyjnych

W Słowniki - Edytor szablonów można następnie utworzyć dowolne pisma, pogrupować je i przypisać do odpowiednich rejestrów. W szablonie w miejscach gdzie wstawione są pola w nawiasach np. <<Nazwisko>> podczas tworzenia właściwego pisma zawsze wstawią się dane adekwatne do Sprawy, dla której będzie wystawiane to pismo.

Jeśli masz do dyspozycji plik GML z danymi działek to możesz wczytać go do programu Estima. Pozwoli to w łatwy sposób przypisywać działki do spraw. Jeśli w pliku GML są dane osobowe (o właścicielach/władających) można zaczytać je do sprawy i użyć przy tworzeniu dokumentów. 

W menu Słowniki dostępna jest także lista wykonawców - to lista osób często powtarzających się w sprawach i dokumentach jak architekci, geodeci, instalatorzy itp. dane tych osób można łatwo wstawiać z listy do różnych pism. Na tej samej zasadzie działa słownik planów zagospodarowania oraz słownik aktów prawnych.